Veľkonočné koncerty Slovenskej filharmónie

Veľkonočné koncerty

65. koncertnej sezóne Slovenskej filharmónie sú pripravené tri Veľkonočné koncerty – v nedeľu 13. apríla koncert Slovenského komorného orchestra Bohdana WarchalaDóme sv. Martina, v utorok 15. apríla koncert pre milovníkov autentickej interpretácie starej hudby súboru Musica aeterna a v stredu a vo štvrtok 16.17. apríla koncert Slovenskej filharmónie a hosťujúceho Robert-Franz-Singakademie Halle.

Veľkonočný koncert Slovenského komorného orchestra B. Warchala  v Dóme sv. Martina

Na programe je dielo, ktoré už tradične zaznieva v predveľkonočnom období v Bratislave -  Sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži Josepha Haydna. V Dóme sv. Martina zaznie  jeho orchestrálna verzia. Koncert sa uskutoční v nedeľu 13. apríla o 15.00 h.

Haydn začal komponovať dielo v roku 1785 na podnet predstaveného katedrály Santa Cueva v juhošpanielskom meste Cádize, ktorý ho požiadal, aby  napísal hudbu na „sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži“. V  cádizskom kostole bolo zvykom uviesť každoročne v predveľkonočnom období jedno oratórium.  Na pravé poludnie sa všetky dvere zatvorili a zaznela hudba. Po predohre vystúpil biskup na kazateľnicu, vyslovil prvé zo siedmich slov Božieho Syna a rozjímal nad ním. Keď skončil, zostúpil z kazateľnice a pred oltárom sa vrhol na kolená. Táto pauza bola vyplnená hudbou. Následne biskup ešte šesťkrát vystúpil na kazateľnicu a na konci každého rozjímania vpadol do ticha orchester. Už počas Haydnovho života sa stal tento opus jedným z jeho najslávnejších diel.

Musica aeterna  v Malej sále Slovenskej filharmónie

V utorok 15. apríla sa v Malej sále Slovenskej filharmónie uskutoční Veľkonočný koncert súboru pre starú hudbu Musica aeterna /um. vedúci Peter Zajíček/ . Sólistkou večera bude  sopranistka Martina Masaryková.

Program koncertu zahŕňa skladby Wolfganga Amadea Mozarta Fúgy á 4 (výber)  a Luigi Boccheriniho  Stabat mater G. 532 (op.61). Koncert začne o 19.00 h.

Jánove pašie Johanna Sebastiana Bacha v Redute

Na Veľkonočných koncertoch Slovenskej filharmónie zaznie jedno z najpôsobivejších  oratoriálnych diel Johanna Sebastiana Bacha Jánove pašie BWV 245.  Dielo, ktoré po prvýkrát zaznelo v lipskom kostole sv. Mikuláša na Veľký piatok roku 1724. Práve v tomto období  (1723 – 1750) bolo Lipsko pôsobiskom skladateľa. Zastával tu  funkciu  “Director musices”.   Pripravoval hudobný materiál pre oba hlavné lipské kostoly – sv. Tomáša a  sv. Mikuláša,  Collegium musicum, plnil požiadavky univerzitné aj verejné. Jánove pašie  BWV 245 detailne popisujú súd a ukrižovanie Ježiša Krista . Kostru diela tvoria texty osemnástej a devätnástej kapitoly Jánovho evanjelia, úryvky z Matúšovho evanjelia , doplnené staršími textami  árii básnikov Heinricha Brockesa a Christiana Heinricha Postela.  Johann Sebastian Bach  dielo upravil viackrát – okrem verzii z roku 1724, 1725, 1732,  vrátil sa k nemu aj na sklonku svojho života.  Posledná revízia  však ostala nedokončená. V bratislavskej Redute zaznie pašiový cyklus v kritickej edícii vydavateľstva Bärenreiter,  v interpretácii Slovenskej filharmónie a jedného z najstarších nemeckých zborov svojho druhu  Robert-Franz-Singakademie Halle (založený  r. 1814), zahraničných sólistov –

Julia Kirchner, soprán, Inga Jäger, alt, Marcus Ullmann, tenor/Evanjelista, Christian Zenker , tenor/árie, Stefan Heinemann , barytón/Ježiš , Stephan Storck, árie/Pilát pod taktovkou Franka-Steffena Elstera.  Koncerty sa uskutočnia v stredu a vo štvrtok 16.17. apríla 19.00 h. Koncert sa uskutoční v spolupráci s Goetheho inštitútom v Bratislave.