V 65. koncertnej sezóne Slovenskej filharmónie sú pripravené tri Veľkonočné koncerty – v nedeľu 13. apríla koncert Slovenského komorného orchestra Bohdana Warchala v Dóme sv. Martina, v utorok 15. apríla koncert pre milovníkov autentickej interpretácie starej hudby súboru Musica aeterna a v stredu a vo štvrtok 16. a 17. apríla koncert Slovenskej filharmónie a hosťujúceho Robert-Franz-Singakademie Halle.
Veľkonočný koncert Slovenského komorného orchestra B. Warchala v Dóme sv. Martina
Na programe je dielo, ktoré už tradične zaznieva v predveľkonočnom období v Bratislave - Sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži Josepha Haydna. V Dóme sv. Martina zaznie jeho orchestrálna verzia. Koncert sa uskutoční v nedeľu 13. apríla o 15.00 h.
Haydn začal komponovať dielo v roku 1785 na podnet predstaveného katedrály Santa Cueva v juhošpanielskom meste Cádize, ktorý ho požiadal, aby napísal hudbu na „sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži“. V cádizskom kostole bolo zvykom uviesť každoročne v predveľkonočnom období jedno oratórium. Na pravé poludnie sa všetky dvere zatvorili a zaznela hudba. Po predohre vystúpil biskup na kazateľnicu, vyslovil prvé zo siedmich slov Božieho Syna a rozjímal nad ním. Keď skončil, zostúpil z kazateľnice a pred oltárom sa vrhol na kolená. Táto pauza bola vyplnená hudbou. Následne biskup ešte šesťkrát vystúpil na kazateľnicu a na konci každého rozjímania vpadol do ticha orchester. Už počas Haydnovho života sa stal tento opus jedným z jeho najslávnejších diel.
Musica aeterna v Malej sále Slovenskej filharmónie
V utorok 15. apríla sa v Malej sále Slovenskej filharmónie uskutoční Veľkonočný koncert súboru pre starú hudbu Musica aeterna /um. vedúci Peter Zajíček/ . Sólistkou večera bude sopranistka Martina Masaryková.
Program koncertu zahŕňa skladby Wolfganga Amadea Mozarta Fúgy á 4 (výber) a Luigi Boccheriniho Stabat mater G. 532 (op.61). Koncert začne o 19.00 h.
Jánove pašie Johanna Sebastiana Bacha v Redute
Na Veľkonočných koncertoch Slovenskej filharmónie zaznie jedno z najpôsobivejších oratoriálnych diel Johanna Sebastiana Bacha Jánove pašie BWV 245. Dielo, ktoré po prvýkrát zaznelo v lipskom kostole sv. Mikuláša na Veľký piatok roku 1724. Práve v tomto období (1723 – 1750) bolo Lipsko pôsobiskom skladateľa. Zastával tu funkciu “Director musices”. Pripravoval hudobný materiál pre oba hlavné lipské kostoly – sv. Tomáša a sv. Mikuláša, Collegium musicum, plnil požiadavky univerzitné aj verejné. Jánove pašie BWV 245 detailne popisujú súd a ukrižovanie Ježiša Krista . Kostru diela tvoria texty osemnástej a devätnástej kapitoly Jánovho evanjelia, úryvky z Matúšovho evanjelia , doplnené staršími textami árii básnikov Heinricha Brockesa a Christiana Heinricha Postela. Johann Sebastian Bach dielo upravil viackrát – okrem verzii z roku 1724, 1725, 1732, vrátil sa k nemu aj na sklonku svojho života. Posledná revízia však ostala nedokončená. V bratislavskej Redute zaznie pašiový cyklus v kritickej edícii vydavateľstva Bärenreiter, v interpretácii Slovenskej filharmónie a jedného z najstarších nemeckých zborov svojho druhu Robert-Franz-Singakademie Halle (založený r. 1814), zahraničných sólistov –
Julia Kirchner, soprán, Inga Jäger, alt, Marcus Ullmann, tenor/Evanjelista, Christian Zenker , tenor/árie, Stefan Heinemann , barytón/Ježiš , Stephan Storck, árie/Pilát pod taktovkou Franka-Steffena Elstera. Koncerty sa uskutočnia v stredu a vo štvrtok 16. a 17. apríla o 19.00 h. Koncert sa uskutoční v spolupráci s Goetheho inštitútom v Bratislave.