Slovenská filharmónia a Slovenský filharmonický zbor sa v tomto týždni predstavia pod taktovkou stáleho hosťujúceho dirigenta SF Leoša Svárovského. Na programe koncertov zaznejú tri diela – v premiére Missa posoniensis slovenského skladateľa, vysokoškolského pedagóga, profesora VŠMU Vladimíra Bokesa, ktorý oslávi práve v týchto dňoch životné jubileum. Sólové party zaznejú v interpretácii sólistov – Eva Šušková, soprán, Eva Garajová, alt, Maxim Kutsenko, tenor a Martin Gurbaľ, bas.
Missa posoniensis pre sóla, zbor, organ a orchester op. 55 na liturgický text vznikla v rokoch 1988 až 1990 a o pohnútkach k tvorbe autor píše:
„Netreba azda vysvetľovať, s čím všetkým bolo spojené v dlhom období do roku 1989 rozhodnutie písať hudbu s použitím liturgického textu. Uvažoval som o takejto skladbe už dlho, ale k definitívnemu rozhodnutiu došlo po 25. marci 1988, ktorý sa zapísal do histórie ako bratislavský Veľký piatok. Nešiel som tam, celodenné predvádzanie zásahových policajných vozidiel bolo odstrašujúce. Zelené polievacie vozy na Staromestskej ulici pred našou školou vyvolali spomienku na sovietske tanky z roku 1968, a následné poznanie, že to je príznak blížiaceho sa konca režimu: s týmto začal, s týmto aj končí. A vtedy prišiel ten nápad, ktorý sa však stal hnacím motorom k práci nad omšou. Bolo to spojenie centrálnej časti omšového cyklu Credo s nezabudnuteľnými zvukmi, pripomínajúcimi tento deň – sirény policajných áut, pískanie príslušníkov bezpečnosti, polievacie vozy. Po tubovom sóle 3. symfónie a allegrettovom závere 2. klavírneho koncertu ďalší absurdný obraz, ktorý, bohužiaľ, bol aj v tomto prípade pravdou. Bohužiaľ? Ani nie, veď tí ľudia, ktorí sa tam zhromaždili, dokázali nasledovať Krista, a cítil som, že mojou povinnosťou bolo aspoň hudbou zachytiť tieto historické okamihy. Čistopis partitúry som dokončil 22. 2. 1991.“
Vladimír Bokes študoval hru na violončele a kompozíciu na bratislavskom Konzervatóriu u Juraja Pospíšila a Miloslava Kořínka (1960 – 1965). V kompozičných štúdiách ďalej pokračoval na Vysokej škole múzických umení najskôr v triede Alexandra Moyzesa a neskôr u Dezidera Kardoša (1965 – 1970), kde svoje štúdiá ukončil Symfóniou č. 1. Päť rokov pôsobil ako pedagóg hudobnej teórie na Konzervatóriu v Bratislave (1970 – 1975) a od roku 1975 natrvalo svoje pedagogické umenie spojil so svojou alma mater: najskôr ako pedagóg teoretických predmetov (1975 – 1982), od roku 1982 ako pedagóg kompozície. Vladimír Bokes zastával viaceré odborné profesijné posty: v rokoch 1993 až 1998 bol predsedom festivalového výboru Melos-Étos a v rokoch 2002 až 2014 bol predsedom Rady Hudobného fondu.
Druhým dielom večerov bude Koncert pre klavír a orchester č. 1 E dur S. 124, Franza Liszta, ktorý skladateľ dokončil roku 1849 a o niekoľko rokov neskôr ho kompletne prepracoval. Sólový part v bratislavskej Redute zaznie v interpretácii britského klaviristu Ashley Wassa, ktorý je v súčasnosti patrí medzi najzaujímavejších interpretov svojej generácie. Rozhodujúci moment v jeho kariére bol rok 1997, kedy vyhral Londýnsku medzinárodnú klavírnu súťaž (ako jediný Angličan). Je tiež víťazom klavírnej súťaže v Leedsi a Umelcom novej generácie bývalého BBC Radia 3. V súčasnosti je tiež profesorom hudby na Royal College of Music v Londýne a členom Kráľovskej hudobnej akadémie.
Na záver si návštevníci vypočujú orchestrálnu verziu pôvodne klavírnej suity Antonína Dvořáka- Suitu op. 98b B. 190 . Premiéra orchestrálnej verzie –– zaznela 1. marca 1910 v Prahe.
Koncerty vo štvrtok a piatok 14. a 15. januára začnú o 19-tej.