
V utorok 11. februára 2025 sa v Malej sále Slovenskej filharmónie uskutoční druhý koncert cyklu Komorná hudba. Utorkový večer bude patriť osemnástim členom orchestra Slovenská filharmónia združeným do komorného zoskupenia Camerata Philharmonica Slovaca – Martin Ruman umelecký vedúci violovej skupiny a jej členovia Júlia Bolebruchová, Ladislav Maršovský, Tomáš Kaiser, Alice Karbanová, Dimitrij Kopčák, Roman Rusňák, Astghik Siradeghyan, Viktória Šandala, Zuzana Vojtáneková, Karol Vontszemü, kontrabasista Rastislav Sokol a členovia trombónovej skupiny – Albert Hrubovčák umelecký vedúci, Michal Jaško, Branislav Belorid, Juraj Mitošinka, Michal Motýľ a tubista Nikolaj Kanišák. Program utorkového večera bude netradičný a inšpiratívny, návštevníkov prevedie skladbami od baroka až po džez.
Pri zakúpení vstupeniek v Pokladnici Slovenskej filharmónie využite akciu SPOLU NA KONCERT 1 + 1 vstupenka zdarma, ktorá sa koná pri príležitosti medzinárodnej kampane Národný týždeň manželstva (10. – 16. február 2025).
Zoskupenie Camerata Philharmonica Slovaca vzniklo v roku 2024 z iniciatívy generálneho riaditeľa SF Mariána Turnera. Ide o zoskupenie s variabilným obsadením, zloženým z popredných inštrumentálnych hráčov Slovenskej filharmónie. Na februárovom koncerte sa predstavia hráči violovej a trombónovej skupiny, vďaka čomu zaznie raritne hrávaná hudba pre takéto špecifické obsadenia rôznych štýlových období. Jedenásti členovia violovej skupiny sa postupne predstavia v štyroch skladbách večera – do snovej nálady sa dostaneme prostredníctvom skladby Johna Cagea Sen pre sólo violu a violové kvarteto z roku 1948. Nasledovať bude Hudba pre komorné violy z Lipska Ilju Zeljenku a dve skladby britských autorov Fantázia pre štyri violy Yorka Bowena, multiinštrumentalistu a dirigenta a Introdukcia a Andante pre šesť viol, op. 5 Benjamina Dalea. Nasledovať budú skladby nemeckých autorov – Sonata in B Johanna Christopha Pezela a Pavana Moritza Landgrafa von Hessen. Trombón sa ako sólový a komorný nástroj objavuje najmä v skladbách autorov 20. storočia objavujúcich nové zvukové možnosti. O tom sa návštevníci presvedčia pri počúvaní Bruckner Etude Enriqua Crespa z roku 1996, uruguajského trombonistu, aranžéra a skladateľa. Trombón je tiež neodmysliteľnou súčasťou džezovej a tanečnej hudby. Z tohto žánru zaznejú ďalšie skladby programu – Reminiscence moravského hudobníka Mojmíra Bárteka, člena legendárneho džezového orchestra Gustáva Broma, Deep Brass Joke švédskeho skladateľa, dirigenta, klaviristu a aranžéra Stiga Rybranta alebo nové dielo Letný deň Michala Motýľa, trombonistu orchestra Slovenská filharmónia a člena mnohých džezových formácií. „Letný deň som napísal na podnet kolegu Alberta Hrubovčáka, keď našej trombónovej skupine predostrel ponuku zahrať si na komornom koncerte Slovenskej filharmónie. Skladbu som písal v horúci augustový deň, a preto mi napadol tento názov. Ponuka napísať skladbičku pre 5 trombónov a tubu bola pre mňa lákavá, je to zaujímavé obsadenie.“