- pôvodný Organ v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie bol postavený v roku 1956 podľa návrh Ing. Veverku, vyrobený fy VARHANY Krnov, ČSSR.
- išlo o typ – Varhany Rieger-Kloss Opus 3210; technická konštrukcia pozostáva z nasledovných častí – 4 manuály a pedál, 84 znejúcich registrov, cca 6 000 píšťal, elektrická traktúra, kuželkové vzdušnice, a pohyblivý hrací stôl;
- vzhľad organu – prospekt, t.j. jeho prednú ozdobnú časť, inak nazývanú „tvár“ prispôsobil jeho staviteľ výtvarnej výzdobe koncertnej siene SF. Vizuálne výtvarné riešenie zapadalo do interiéru koncertnej siene a prevzatím niektorých výtvarných motívov nadväzovalo na celkovú výzdobu interiéru
- jeho vzhľad, t.j. výtvarné stvárnenie priečelia sa však stalo predmetom úvah pri návrhu nového výtvarného riešenia už súčasného organu
DÔVODY, KTORÉ VIEDLI K VÝMENE PÔVODNÉHO ORGANA:
- prispôsobenie technického riešenia riešeniu výtvarnému bolo pre zvuk organa veľmi nevýhodné – veľa píšťal bolo hluchých – nefunkčných, iba dekoratívneho charakteru a malo neúmerne veľké dĺžky, čo je z hľadiska technickej konštrukcie organu a z hľadiska akustiky nevhodné riešenie
- časom sa stav organu stal pre náročné umelecké produkcie nespôsobilý; organ bol permanentne poruchový a nebolo možné účelne ho upraviť alebo prestavať
- vnútorná konštrukcia mala iba nepatrnú materiálovú hodnotu a okrem menšej časti píšťalového fondu nebola nikde inde použiteľná
- po pamiatkovo-umeleckej stránke organ nepredstavoval žiadnu hodnotu
- organ svojím systémom konštrukcie zaberal príliš veľkú plochu
- píšťalová časť bola zrealizovaná zo zvukovo nekvalitného (zinok) a ťažko laditeľného materiálu (nedostatočná priezvučnosť prospektu, nevhodné rezonancie, atď.)
- nekvalitný bol aj výtvarný výzor píšťal telesa organu, najmä nevhodný striebrenkový náter
- stredný balkónovitý výstupok organa (pozitív) bol rovnako nevhodný, prekážal pri hudobných produkciách; vyvstala potreba zapustiť ho v budúcnosti do úrovne bočných častí tak, aby nestratil plasticitu členenia; posun prospektu o 1 m dozadu
- len pre zaujímavosť – takto vyzerali dispozície pôvodného organu v Koncertnej sieni SF:
Vypínače (Absteller):
1. Vypínač valca
2. Vypínač 16´ Man. + 32´ Ped.
3. Vypínač jazýčkovej časti registrov
I. Manuál:
4. Principál 16´
5. Burdon 16´
6. Principál 8´
7. Flauta dutá 8´
8. Viola da gamba 8´
9. Oktáva 4´
10. Flauta zobcová 4´
11. Supe roktáva 2´
12. Flauta priečna 2´
13. Píšťala šumivá 4x 4´
14. Mixtúra 8-10x 1 1/3 – 4´
15. Trúbka 16´
16. Trúbka 8´
17. I / II
18. III / II
19. IV / II
II. Manual:
20. Kvintadéna 8´
21. Kryt 8´
22. Principál 4´
23. Roh nočný 4´
24. Nazát 2 2/3´
25. Oktáva 2´
26. Flauta plochá 2´
27. Superkvinta 1 1/3´
28. Superoktáva 1´
29. Mixtúra 6-8x 1´- 4´
30. Roh krivý 8´
31. Regál sláčikový 4´
32. III / I
33. IV / I
34. Tremolo I
Vypínače (absteller):
35. Vypínač ručných registrov
36. Vypínač spojok z registra
37. Vypínač Sub (spojok)
38. Vypínač Super (spojok)
39. Vypínač Mixtur
40. Vypínač Pedal
III. Manuál:
41. Pommer krytý 16´
42. Principál 8´
43. Flauta kopulová 8´
44. Salicionál 8´
45. Kryt musický 8´
46. Vox coelestis 1-2x 8 + 8´
47. Oktáva 4´
48. Flauta rúrková 4´
49. Violina 4´
50. Kvinta krytá 2 2/3´
51. Kvintadecima 2´
52. Flauta lesná 2´
53. Seskvialtera – 2x 2/3´+ 1 3/5´
54. Mixtúra 7 – 9x 1 1/3 – 4´
55. Cimbál – 3x 8/9´ – 1 1/3´
56. Trúbka poľná 8´
57. Vox humana 8´
58. Klarina 4´
59. Harfa 8´
60. IV/III
61. Tremolo III
IV. Manuál:
62. Roh kamzíkový 8´
63. Roh nočný krytý 8´
64. Chvenie flautové 1 – 2x 8´ + 8´
65. Principál 4´
66. Flauta vretenná 4´
67. Kvinta rúrková 2 2/3´
68. Oktáva 2´
69. Tonus Fabri 2 + 1´
70. Flauta terciová 1 3/5´
71. Flauta kvintová 1 1/3´
72. Píšťala švajčiarska 1´
73. Mixtúra nónová 8/9´ – 2 2/5´
74. Akúta 4x 1/2´ - 4´
75. Cimbál terciový 3x 1/4 - 2´
76. Rankettregál 16´
77. Dulcián 8´
78. Šalmaj 4´
79. Zvony veľké G – diel
Pedál:
80. Podstav 32´
81. Kontrabas 32´ + 16´
82. Principálbas 16´
83. Apertabas 16´
84. Subbas 16´
85. Burdonbas 16´
86. Kvinta veľká 10 2/3´
87. Oktávbas 8´
88. Flauta dutá 8´
89. Kvintadéna rúrková 8´
90. Kryt 8´
91. Nazát krytý 5 1/3´
92. Chorálbas 4´
93. Flauta špicatá 4´
94. Cink 2 + 1´
95. Píšťala šumivá 4x 5 1/3´
96. Mixtúra 7-9 x 2 - 4´
97. Kontrapozón 32´
98. Dulcián 16´
99. Pozón 16´
100. Trúbka 8´
101. Klarina 4´
102. I / P
103. II / P
104. III / P
105. IV / P
4 voľné kombinácie
Valce
III. a IV. v vzdúvaní
Elektrické traktúry
Man C – c5 (manuály)