Maestro Villaume , MERCI et AU REVOIR v nasledujúcich koncertných sezónach!

13256530_1005836186161634_3511661091376871984_n

Ukončenie misie Emmanuela Villauma na poste šéfdirigenta Slovenskej filharmónie

Francúzsky dirigent Emmanuel Villaume zastával post šéfdirigenta Slovenskej filharmónie od 61. koncertnej sezóny 2009/2010.Sedemročné pôsobenie v tejto  funkcii  ukončil symfonickou dvojicou koncertov  19. a 20. mája –  Symfóniou č. 2 Auferstehung Gustava Mahlera. Pozoruhodný umelec sa na  bratislavské koncertné pódium  bude vracať ako hosť nadchádzajúcich koncertných sezón. 

Emmanuel Villaume sa debutovo  v bratislavskej Redute predstavil už v roku 2005, keď  nezabudnuteľne predviedol francúzsky repertoár – diela Berlioza, Ravela a Gounoda. Už vtedy Maestro Villaume vzbudil veľké sympatie u hudobníkov aj obecenstva, ktorí si jeho koncerty mimoriadne obľúbili.

7 rokov na poste šéfdirigenta

• Francúzsky repertoár bol neodmysliteľnou súčasťou Villaumových koncertov, diela francúzskych skladateľov zaraďoval pravidelne do svojich programov   a výlučne francúzsky repertoár zaznel  na šiestich dvojiciach koncertov. Jeden z nich vo februári  2014 bol  prenášaný  z Koncertnej siene na veľkoplošnú  obrazovku na Hviezdoslavovom námestí. Zážitok z hudby tak mali aj  náhodní chodci a turisti, ľudia, ktorí nenavštevujú koncerty klasickej hudby pravidelne.

• Pod jeho taktovkou zaznel v roku 2012 koncert pri príležitosti Slávnostného otvorenia Koncertnej siene Slovenskej filharmónie po rekonštrukcii budovy Reduty.

• S orchestrom Slovenská filharmónia vystúpil na festivale Pražská jar 2013, kde okrem francúzskych autorov zaznel aj Koncert pre husle a orchester slovenskej skladateľky Ľubice Malachovskej Čekovskej,  ten istý program uviedol s orchestrom  v Opave a v Slovenskej filharmónii.

•So Slovenskou filharmóniou absolvoval opakovane  zahraničné turné do Ománu.

• Po jeho boku sa na pódiu bratislavskej Reduty vystriedalo viacero  zaujímavých zahraničných a domácich sólistov: americký klavirista Andrew von Oeyen, maďarský trúbkár a  laureát Ceny Ferenca Liszta Gábor Boldoczki, slovenský organista Marek Vrábel, francúzsky huslista Augustín Dumay, izraelský huslista Hagai Shaham,  britský violončelista Raphael Wallfisch, klaviristi Marian Lapšanský a Eugen Indjič, mimoriadne talentovaná kórejská klaviristka Soo Jung Ann,  víťazka Medzinárodnej klavírnej súťaže Ludwiga van Beethovena v Bonne,  renomovaný francúzsky violončelista Jérôme Pernoo , či jeden z jeden z najlepších hráčov na lesný roh v súčasnosti, Stefan Dohr.

• V jeho programoch dominovali tiež vokálno-inštrumentálne diela so Slovenským filharmonickým zborom a poprednými slovenskými opernými spevákmi.

• Jednou z jeho priorít bolo predstavenie prvých hráčov orchestra Slovenská filharmónia ako sólistov – túto príležitosť dostali Peter Kajan, fagot, Viliam Vojčík, lesný roh, Michal Jaško, trombón, Igor Fábera , hoboj, Jozef Luptáčik, klarinet, Karol Nitran , lesný roh, Peter Baran, violončelo, Ewald Danel, koncertný majster SF,  Roman Mešina , fagot.

• Emmanuel Villaume počas svojho angažmánu vystúpil opakovane so Slovenskou filharmóniou na Medzinárodnom hudobnom festivale BHS, po prvýkrát už v roku 2006, kde predstavil nie často uvádzanú kompletnú choreografickú symfóniu Ravela – Dafnis a Chloé. Neskôr dirigoval  Otvárací koncert 47.   ročníka,   kedy  naštudoval slovenské dielo Spomienky op. 24 Jána Cikkera, o rok neskôr Otvárací koncert 48. ročníka , kde uviedol o. i.  Straussovu symfonickú báseň op. 30 Tak riekol Zarathustra, Otvárací a záverečný koncert 49. ročníka , koncert v rámci jubilejného 50. ročníka a Otvárací koncert 51. ročníka BHS s mezzosopranistkou svetového mena Olgou Borodinou.

• Počas siedmich koncertných sezón uvádzal vo svojich programoch postupne symfónie Gustava Mahlera – č. 1 D dur Titan, č.5 cis mol, č. 6 a mol Tragickú, č. 9 D dur. Na poslednom, rozlúčkovom koncerte to bude Symfónia č. 2 Auferstehung.

• Emmanuel Villaume sa stal obľúbeným umelcom u nášho koncertného publika, o jeho výkonoch pravidelne informovali médiá:

„Každý koncert dirigenta Emmanuela Villauma s našimi filharmonikmi prináša poslucháčovi silný a plnohodnotný umelecký zážitok. Nebolo to inak ani pri poslednej dvojici abonentných koncertov v dňoch 8. a 9. marca 2012, kde v programe popri objavnej Rameauovej predohre k opere Zaïs a Mozartovom Klavírnom koncerte Es dur, KV 482, dominovalo uvedenie málo známej a zriedkavo hrávanej melodrámy Igora Stravinského Persefona.“  I.Marton, 2012

„Šéfdirigent Slovenskej filharmónie Emmanuel Villaume je francúzskeho pôvodu, a tak si dal cieľ, uvádzať so Slovenskou filharmóniou zvlášť diela francúzskych majstrov.“ T. Ursinyová, 2013

„Dirigent Villaume sa do interpretácie vložil telom aj dušou a dokázal tak – ako už mnohokrát – priviesť orchester Slovenskej filharmónie k excelentnému výkonu.“ J. Bubnáš, 2013

„Majster Emmanuel Villaume a jeho orchester sa pred odchodom do orientálneho Ománu, kde majú reprezentovať Slovenskú filharmóniu a jej umenie, rozlúčili s divákmi priam rozprávkovo. Nášmu orchestru sedí veľké gesto jeho šéfdirigenta, ktorý ho vie vyburcovať k rozšafnej zvukovej plnosti, vypätej emocionalite a maximálnej zohratosti. Bravo šéfdirigent, bravo zbormajster, bravo Slovenská filharmónia!“ T. Ursinyová, 2014

„Orchester pod jeho vedením hral koncentrovane a v koncertnej sále vytvoril doslova elektrizujúcu atmosféru. Osobne by som po doznení posledných tónov najradšej ostal sedieť v tichu a uvažoval, to však nebolo možné. Búrlivý aplauz, ktorý vypukol takmer okamžite, bol však celkom zaslúžený.“ J. Bubnáš, 2014

„Slovenská filharmónia získala pod vedením pána Emmanuela Villauma briskné skúsenosti, jej kredit sa v zahraničí zvýšil a domáci návštevníci opäť prejavujú inštitúcii svoju dôveru. Minulotýždňový otvárací koncert potvrdil tento stúpajúci trend. „ D. ml. Hevier, 2015

„Čím viac sa blížime k záveru koncertnej sezóny, tým väčšiu experimentáciu si filharmónia dovolí. Nie je u nás bežným zvykom, aby počas jedného koncertu boli v rôznych skladbách prezentované sólistické schopnosti hudobníka, speváka a herca. Je to lavírovanie na tenkom ľade – konzervatívnym návštevníkom sa tento prístup páčiť nemusí a nových divákov to zase nemusí osloviť. V prípade Reduty však platí – ovca je celá aj vlk sýty. Do prvého letného mesiaca vstúpili dobrým spôsobom.“ P. Cyprich, 2015

„U tohto svetového dirigenta sme si zvykli, že orchester dokáže kvalitatívne posunúť ku kvalitatívnym hudobným kumštom. Aj počas dirigovania Verdiho diela prekypoval energiou, sústredenosťou a dokonalým prehľadom o tom, čo sa na pódiu deje. Villaumovo meno bolo popri všeobecne známom diele hlavným ťahúňom večera. Potvrdila to vypredaná sála počas oboch dní. Z koncertu ostane pamätným prvý nástup do časti Dies Irae, keď dirigent predviedol ohromnú živelnosť a orchester so zborom veľké nasadenie. Výsledkom boli dvojminútové zimomriavky a potvrdenie geniality Verdiho diela aj u laikov.“ P. Cyprich, 2015

Emmanuel Villaume sa narodil  v Štrasburgu, vyštudoval v Paríži, kde získal diplom v odboroch literatúra, filozofia a muzikológia. Je uznávaným autorom muzikologických článkov a výskumných referátov, už ako 21-ročný zastával post dramaturga v štrasburskej Rýnskej opere. Deväť rokov zastával post hudobného riaditeľa pre operu a orchester v rámci hudobného festivalu v americkom Spolete. Do roku 2013 bol zároveň  umeleckým riaditeľom a šéfdirigentom Slovinskej filharmónie v Ľubľane.  V súčasnosti je  hudobným riaditeľom Opery v Dallase a umeleckým riaditeľom a šéfdirigentom PKF – Prague Philharmonia.  Spolupracuje so svetovými opernými a koncertnými domami. Dirigoval v Metropolitnej opere v New Yorku, milánskej La Scale či v Kráľovskej opere v Londýne. Post šéfdirigenta Slovenskej filharmónie zastával od roku 2009 do roku 2016.