
Na prvej májovej dvojici koncertov Slovenskej filharmónie, vo štvrtok a piatok 1. a 2. mája 2025 sa orchester Slovenská filharmónia a Slovenský filharmonický zbor (Jan Rozehnal, zbormajster) predstavia pod taktovkou charizmatického Juraja Valčuhu, ktorý aktuálne zastáva post hudobného riaditeľa v americkom Houston Symphony. Sólistkou večerov bude francúzska sopranistka Maria Perbost, ktorá pravidelne spolupracuje s Národnou operou v Paríži.
Na úvod koncertov zaznie energické, zvukovo hutné dielo francúzskeho skladateľa Florenta Schmitta Žalm 47 pre soprán, miešaný zbor, organ a orchester z roku 1904. U nás pomerne neznámy skladateľ, klavirista a hudobný kritik, súčasník Clauda Debussyho a Mauricea Ravela, rodák z francúzsko-nemeckého pomedzia študoval na Parížskom konzervatóriu u Julesa Masseneta a Gabriela Faurého. V roku 1900 získal Rímsku cenu za kantátu Sémiramis, op. 14, vďaka ktorej odchádza na niekoľkoročný pobyt v Ríme. Tu Florent Schmitt skomponoval aj Žalm 47, op. 39 pre soprán, miešaný zbor, organ a orchester, ktorý patrí medzi jedno z jeho najoceňovanejších diel. Je zhudobnením starozákonného Žalmu 47. Skladateľ vytvoril hymnus s orientálnym koloritom, nejde o tradičné cirkevné dielo. Schmittov Žalm 47 obdivoval ruský skladateľ Igor Stravinskij, ktorý prežil veľkú časť svojho života v emigrácii – vo Švajčiarsku, Francúzsku a USA. Medzi jeho najslávnejšie diela patria balety. Na koncertoch zaznie jeho baletná partitúra Bozk víly, ktorú napísal pre svoju krajanku, legendárnu tanečnicu a patrónku Idu Rubinstein. Balet si objednala pre úvodnú sezónu svojho novozaloženého baletného súboru. Stravinskij dielo koncipoval aj ako poctu Čajkovskému pri príležitosti 35. výročia jeho úmrtia. Dielo prešlo viacerými revíziami. Stravinskij jednu z úprav baletu v roku 1934 zinštrumentoval a vznikla štvorčasťová orchestrálna suita. Aj na záver programu ostaneme pri baletnej hudbe. V naštudovaní Juraja Valčuhu zaznie suita z rozprávkového baletu Popoluška Sergeja Prokofieva z roku 1944. V nasledujúcom roku napísal Prokofiev tri orchestrálne suity z baletu. Ide o prepracovanie baletnej hudby do symfonickej formy. Rozprávkový balet zaznie v podobe Suity č. 1.