Glagolská omša v Slovenskej filharmónii

 

Vo štvrtok 6. apríla 2006 zaznie v Slovenskej filharmónii Glagolská omša  Leoša Janáčka. Námetom patrí toto vokálno – inštrumentálne dielo medzi ojedinelé kompozície autora. Použitý starosloviensky text sa skoro zhoduje s omšovým latinským textom, napriek tomu dielo nie je dielom liturgickým. Omša sa skladá z troch inštrumentálnych a piatich vokálno-inštrumentálnych častí. Začína i končí slávnostnými fanfárami za sprievodu tympanov.  V premiére Glagolská omša zaznela 5. decembra 1927 pod taktovkou Janáčkovho žiaka Jaroslava Kvapila vo Filharmonickej besede brnianskej s orchestrom brnianskej opery a čoskoro sa udomácnila i na zahraničných koncertných pódiách – už v roku 1929 bola s veľkým ohlasom uvedená v Berlíne a v Ženeve. Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor /zbormajster Jaroslav Brych/ a štyria sólisti – Lívia Ághová, soprán, Eva Garajová, mezzosoprán, Nikolaj Višnjakov, tenor, Gustáv Beláček, bas uvedú dielo pod taktovkou šéfdirigenta Slovenskej filharmónie Vladimíra Válka.. Na koncerte zaznejú i diela autorov spätých so Slovenskom – Slávnostná predohra Es dur Jána Levoslava Bellu. Autor druhej polovice 19. storočia pochádzal z Liptovského Mikuláša. . Slávnostná koncertná predohra Es dur, ktorú venoval kremnickému amatérskemu orchestru sa natrvalo udomácnila v programoch koncertných sezón. Predohru vystrieda Koncert pre trúbku a orchester Es dur WoO. 1 S. 49 bratislavského rodáka Johanna Nepomuka Hummela. Autor skomponoval koncert na žiadosť vynikajúceho viedenského trubkára Antona Weidingera.bratislavskej Redute zaznie v interpretácii skvelého slovenského trubkára Juraja Bartoša.

Koncert sa uskutoční o 19,00 hKoncertnej sieni Slovenskej filharmónie.