Evgeny Sviridov husle Mane Davtyan klavír |
|
Georg Philipp Telemann | Fantázia pre husle sólo č. 4 D dur Fantázia pre husle sólo č. 9 h mol |
Ludwig van Beethoven Niccolò Paganini |
Sonáta pre husle a klavír A dur, op. 12 č. 2 La Campanella |
Alexander Beyer klavír | |
Ludwig van Beethoven Elliott Carter Maurice Ravel |
Variácie a fúga pre klavír Es dur, op. 35 Caténaires z Dvoch meditácií pre klavír La valse |
Koncert v spolupráci s International Holland Music Sessions
Georg Philipp Telemann bol progresívne zmýšľajúcim skladateľom. Zatiaľ čo jeho priateľ Johann Sebastian Bach sa často obracal ku kontemplácii a hĺbavej reflexii, Telemann konal pozemskejšie a pragmaticky. Súvislosti medzi Bachovými Partitami pre sólové husle a Telemannovými Fantáziami však svedčia aj o spoločných črtách. Sonáty Ludwiga van Beethovena pre akékoľvek obsadenie patria k prelomovým dielam tohto obľúbeného žánru. Opus 12 obsahuje dvojicu mladíckych skladieb, v ktorých sa Beethoven ešte odvoláva na dobovú prax, už však v mnohých detailoch naznačuje rýchly nástup razantných premien v chápaní sonáty a sonátovosti. Niccoló Paganini sa zaslúžil o reformu husľovej interpretácie v 19. storočí. Jeho La Campanella je v tomto smere ukážkovou kompozíciou. Variácie a fúga pre klavír Es dur Ludwiga van Beethovena sú známe aj ako Variácie „Eroica“; Beethoven použil tému aj vo Finále 3. symfónie. Americký skladateľ Elliot Carter prešiel ako autor viacerými vývinovými fázami, Meditácie pre klavír z roku 2006 vystihujú jeho neskorší spôsob komunikácie, zložený na intuícii a hre na úrovni tonalita – atonalita. Choreografická poéma Maurice Ravela La valse je povedľa Bolera skvelou ukážkou skladateľovej zvukovej vynaliezavosti. Platí to aj o jeho náročnej klavírnej verzii.