Monika Melcová organ | |
Ciaccona v priereze storočí | |
Louis Marchand | Grand Dialogue en Ut (Troisième Livre) Tierce en Taille (Première Livre) |
Johann Sebastian Bach |
Chaconne BWV 1004 (upr. Henri Messerer) |
Jean Baptiste Lully |
Chaconne des Scaramouches (Le bourgeois gentilhomme) |
Dietrich Buxtehude |
Ciaconna e moll BuxWV 160 |
Jean-Louis Florentz |
Harpe de Marie (z Laudes op. 5) |
Jehan Alain | Le jardin suspendu Chaconne JA 071 |
Monika Melcová | Improvizácia |
Jedným zo skutočných mystérií hudby je jej skryté prepojenie na všeobecné prírodné zákony či na matematiku. K bytostným atribútom „hudieb“ všetkých čias patrí magická dialektika konštantných a premenných veličín. Čosi nemenné drží každú skladbu pohromade aj napriek množstvu variácií, mutácií, metamorfóz. Zhmotnením tohto matematického poriadku je ciaccona, respektíve passacaglia. Najmä v barokovej epoche sa stala dominujúcim útvarom, symbolizujúcim večnosť a nemennosť božského princípu (téma) a jeho variabilitu v skutkoch človeka a úkazoch prírody. Ciaccona je ideálnym médiom pre organovú interpretáciu, ale od 18. storočia prenikala aj do komorných a symfonických projektov (Brahms, Reger, Webern, Britten, Šostakovič, Schnittke a podobne).
Monika Melcová patrí k popredným slovenským organistom. Absolventka viedenskej Hochschule für Musik und darstellende Kunst, žijúca v súčasnosti v Španielsku, sa bratislavskému publiku predstaví už po niekoľkýkrát. V rámci svojej kariéry pravidelne koncertuje na prestížnych nástrojoch ako napr. v katedrále Notre Dame de Paris a spolupracuje s orchestrami ako Opéra de Paris a Orchestre National de France.