Slovenská filharmónia James Judd dirigent István Várdai violončelo |
|
Alexander Moyzes Joseph Haydn Edward Elgar |
Partita na poctu Majstra Pavla z Levoče, op. 67 Koncert pre violončelo a orchester č. 2 D dur, Hob VIIb:2 Enigma, variácie na vlastnú tému, op. 36 |
V priebehu 20. storočia nastal na Slovensku čas akéhosi prebudenia. Začala sa formovať umelecká elita a dianie nadobudlo vo všetkých sférach črty profesionalizmu. Medzi hudobníkmi sa o obrodenie ducha postaral aj Alexander Moyzes, symfonik európskeho formátu. Jeho „hommage á Majster Pavol“ je výrazom autorovho postoja ku kultúrnym hodnotám slovenských dejín. Základy novodobého symfonizmu kládol v priebehu 18. storočia Joseph Haydn. A hoci sólový koncert nebol pre tohto reformátora až taký príťažlivý, dva koncerty pre violončelo a orchester patria do zlatého fondu koncertantnej literatúry. Sir Edward Elgar zasa vytvoril základy novej tradície hudobnej tvorby na Britských ostrovoch. Pod vplyvom Sira Charlesa Stanforda a povzbudzovaný záujmom Richarda Straussa z európskeho kontinentu vytvoril Elgar niekoľko diel zásadného významu – patria sem aj Enigma variácie, ktoré sú akýmisi hudobnými portrétmi jeho priateľov.