Slovenský komorný orchester Ewald Danel umelecký vedúci Ľudovít Kanta violončelo |
|
Felix Mendelssohn Bartholdy Max Bruch Bohuslav Martinů Tibor Frešo Béla Bartók |
Symfónia pre sláčikový orchester č. 10 h mol Kol Nidrei, op. 47 (upr. Paul Wood) Variácie na slovenskú ľudovú pieseň, H. 378 (upr. Jiří Teml) Na dedine, suita pre sláčikové kvarteto, op. 4 Rumunské ľudové tance, Sz. 68 |
Vo veku deviatich rokov sa zázračné dieťa Felix Mendelssohn Bartholdy pustil do práce nad cyklom dvanástich Symfónií pre sláčiky podľa vzoru starých majstrov. Elegantné diela dodnes patria k obľúbeným koncertným titulom. Max Bruch sa v rapsodickom Kol Nidrei pre violončelo a orchester nechal inšpirovať dvomi hebrejskými melódiami; prvá z nich, pomenovaná po kazateľovi Kolovi Nidreiovi, imituje rapsodickú dikciu jeho spievaného prednesu liturgického textu v najvýznamnejší židovský sviatok Jom Kippur. Na etnickom základe sú vystavané aj bravúrne Variácie na slovenskú pieseň Bohuslava Martinů; svetoznámy český autor, uctievaný symfonik a operný tvorca veľmi často siahal k folklórnym námetom. Írečitý slovenský folklór je východiskovou bázou aj v prípade Sláčikového kvarteta, op. 4 Tibora Freša, skúseného skladateľa, známeho najmä v pozícii vynikajúceho dirigenta. O folklór ako o žriedlo nových kompozičných možností prejavoval záujem aj Béla Bartók; Rumunské tance zaujmú svojou skratkovitosťou a koncentrovanosťou.