Slovenská filharmónia Boian Videnoff dirigent Alena Baeva husle Julian Steckel violončelo |
|
Fang Man Johannes Brahms Robert Schumann |
Noir Dvojkoncert pre husle, violončelo a orchester a mol, op. 102 Symfónia č. 4 d mol, op. 120 |
V jednej z recenzií, uverejnených v New York Times, píše autor o hudbe čínskej skladateľky Fang Man ako o hudbe mimoriadne invenčnej a dych vyrážajúcej. Man je zástancom avantgardných tvorivých orientácií druhej polovice 20. storočia, o čom podáva svedectvo aj „impulzívna meditácia“ Noc z roku 2005. Podľa legendy písal Johannes Brahms svoj Dvojkoncert a mol ako dielo na uzmierenie s huslistom Josephom Joachimom – svojím dlhoročným priateľom a poradcom. Je posledným rozsiahlym opusom nemeckého majstra a zaujme výrazovou askézou a mužnou nehou. Brahmsovi otvoril brány do veľkého sveta najmä Robert Schumann v článku Nové cesty. Mladého Hamburčana inšpiroval Schumann aj svojimi štyrmi symfóniami; Symfóniu číslo 4 začal Schumann paradoxne písať ako prvú v poradí. Monotematická Symfónia s nádherným hobojovým sólom v Romanci je reprezentatívnym dielom symfonizmu 19. storočia.