Veronika Böhmová klavír |
|
Bohuslav Martinů | Tri české tance, H. 154 |
Bedřich Smetana | Cibulička Hulán Skočná (z 2. knihy Českých tancov) |
Bedřich Smetana | Fantázia na české národné piesne |
Claude Debussy | Ostrov radosti |
Olivier Messiaen | Holubica Extatický spev v smutnej krajine (z Prelúdií pre klavír) |
Maurice Ravel | La valse |
Bohuslav Martinů si vyskúšal komponovať azda vo všetkých žánrových odvetviach, aké mal vo svojej dobe k dispozícii. V dvadsiatych rokoch 20. storočia bol obzvlášť naklonený experimentom (Half Time, Le Bagarre, Le Jazz a pod.). Ani v tomto očarení však nezabúdal na české idiómy, ktoré napríklad v Troch tancoch spracoval iskrivým spôsobom. Do istej miery mu ako vzor mohli poslúžiť bravúrne tance Bedřicha Smetanu. Významný autor opier a symfonickej hudby hľadal v klavírnej tvorbe skôr relax, ale Fantázia je jedným zo závažnejších opusov. Zatiaľ čo českí autori vsádzali na zemitosť, Claude Debussy vyhľadával inšpiráciu vo vágnejších impresiách; v jeho skladbe Ostrov radosti, ktorá doslova hýri zvukovými farbami, môže poslucháč poznávať svet inak, ako vizuálne a hmatateľne. Ešte hlbšie dovnútra imaginácie človeka sa ponoril mystik Olivier Messiaen vo svojich konceptoch inšpirovaných vtáčím spevom a religiozitou. Virtuózna poéma La Valse Mauricea Ravela je apoteózou viedenského valčíka, uchopenou v intenciách impresionistickej harmónie a rytmu.
Česká klaviristka Veronika Böhmová je absolventkou doktorandského štúdia na pražskej HAMU v triede Ivana Klánskeho a majstrovského štúdia na drážďanskej Hochschule für Musik Carl Maria von Weber v triede Arkadiho Zenzipéra. Je laureátkou mnohých českých a medzinárodných súťaží, medzi jej najväčšie úspechy patrí postup medzi 32 najlepších klaviristov sveta na súťaži Artura Rubinsteina v Tel Avive (2014), 2. cena na Medzinárodnej súťaži Antona Rubinsteina v Drážďanoch (2012) a 2. cena na Maria Canals Competition Barcelona (2. cena 2007). V roku 2016 debutovala v Carnegie Hall v New Yorku.