Odkaz na koncert bude pre vás sprístupnený v čase konania koncertu na adrese: https://www.facebook.com/SlovakPhil
Sledujte naše internetové stránky a profily na sociálnych sieťach #SlovakPhil.
Ďakujeme za vašu priazeň.
Miki Skuta klavír |
|
Johann Sebastian Bach | Toccata D dur, BWV 912 |
Ludwig van Beethoven | 32 variácií c mol, WoO 80 Sonáta Es dur „Les Adieux“, op. 81a |
Claude Debussy | Odrazy vo vode / Reflets dans l’eau, z cyklu Obrazy Čo videl západný vietor / Ce qu’a vu le vent d’Ouest, z cyklu Prelúdiá Svit luny / Clair de lune, z cyklu Bergamská suita |
Ako jeden z mála slovenských klaviristov sa Miki Skuta pohybuje na najvyššej úrovni a s najväčšou ľahkosťou nielen v oblasti klasickej hudby, ale aj džezu a popu a venuje sa aj kompozícii. Jeho nahrávka Bachových Goldbergových variácií sa na „iTunes – Netherlands Classical Chart“ dostala podľa počtu stiahnutí na štrnáste miesto spomedzi všetkých klasických nahrávok. Je držiteľom prestížneho ocenenia Krištáľové krídlo a nahral približne štyridsať CD pre slovenské, maďarské, nemecké či rakúske vydavateľstvá.
V rámci Koncertu bez publika sa 26. mája predstaví recitálom zloženým z hudby klasikov 18. – 20. storočia. Na úvod odznie Toccata D dur, BWV 912. Za Bachových čias bola toccata (od talianskeho toccare, dotýkať sa) jednou z najobľúbenejších hudobných foriem pre klávesové nástroje s rapsodickou, kvázi-improvizačnou dikciou. Beethoven bol majstrom variačných foriem, ktoré tvoria významnú súčasť jeho cyklických inštrumentálnych útvarov. 32 variácií c mol, WoO 80 je jednou zo skladieb, kde Beethoven variačný cyklus privádza takmer k dokonalosti. Brahmsovi, ktorý mimoriadne rád interpretoval toto dielo, slúžilo ako predobraz jeho slávnej ciaccony, ktorá tvorí veľkolepé Finále jeho Štvrtej symfónie. Aj formu klavírnych sonát priviedol Beethoven k dokonalosti, Hans von Bülow ich nazval „Novým zákonom“ klavírnej hry („Starý zákon“ predstavuje Bachov Temperovaný klavír). Sonáta Es dur „Les Adieux“, op. 81a („Na rozlúčku“) je jedným z Beethovenových „programových“ diel, predznamenávajúcich romantizmus. .
Protipól prísnych štrukturálnych kompozícií predstavuje výber z Debussyho diel. Francúzska hudba vždy vynikala a fascinovala príklonom k zvukomaľbe a farebnosti. Debussy vo svojej tvorbe revoltoval proti nemeckej hudbe ako „hudbe pre oči“ („Augenmusik“); hudba nemusí byť krásna na papieri, ale pre zmysly. Najvýdatnejším zdrojom inšpirácie boli pre neho scenérie odohrávajúce sa vo voľnej prírode, ako o tom svedčia už aj názvy skladieb ako Odrazy vo vode, Čo videl západný vietor či Svit luny.
Pozrite si videopozvánku na koncerty s klaviristom Mikim Skutom.