index

Koncert bez publika: Miki Skuta


26. 5. 2020 (Utorok) o 19:00, Koncerty bez publika
Digitálna koncertná sieň SF,

Odkaz na koncert bude pre vás sprístupnený v čase konania koncertu na adrese: https://www.facebook.com/SlovakPhil

Sledujte naše internetové stránky a profily na sociálnych sieťach #SlovakPhil.

Ďakujeme za vašu priazeň.

Miki Skuta klavír
Johann Sebastian Bach Toccata D dur, BWV 912
Ludwig van Beethoven 32 variácií c mol, WoO 80
Sonáta Es dur „Les Adieux“, op. 81a
Claude Debussy Odrazy vo vode / Reflets dans l’eau, z cyklu Obrazy
Čo videl západný vietor / Ce qu’a vu le vent d’Ouest, z cyklu Prelúdiá
Svit luny / Clair de lune, z cyklu Bergamská suita

Ako jeden z mála slovenských klaviristov sa Miki Skuta pohybuje na najvyššej úrovni a s najväčšou ľahkosťou nielen v oblasti klasickej hudby, ale aj džezu a popu a venuje sa aj kompozícii. Jeho nahrávka Bachových Goldbergových variácií sa na „iTunes – Netherlands Classical Chart“ dostala podľa počtu stiahnutí na štrnáste miesto spomedzi všetkých klasických nahrávok. Je držiteľom prestížneho ocenenia Krištáľové krídlo a nahral približne štyridsať CD pre slovenské, maďarské, nemecké či rakúske vydavateľstvá.
V rámci Koncertu bez publika sa 26. mája predstaví recitálom zloženým z hudby klasikov 18. – 20. storočia. Na úvod odznie Toccata D dur, BWV 912. Za Bachových čias bola toccata (od talianskeho toccare, dotýkať sa) jednou z najobľúbenejších hudobných foriem pre klávesové nástroje s rapsodickou, kvázi-improvizačnou dikciou. Beethoven bol majstrom variačných foriem, ktoré tvoria významnú súčasť jeho cyklických inštrumentálnych útvarov. 32 variácií c mol, WoO 80 je jednou zo skladieb, kde Beethoven variačný cyklus privádza takmer k dokonalosti. Brahmsovi, ktorý mimoriadne rád interpretoval toto dielo, slúžilo ako predobraz jeho slávnej ciaccony, ktorá tvorí veľkolepé Finále jeho Štvrtej symfónie. Aj formu klavírnych sonát priviedol Beethoven k dokonalosti, Hans von Bülow ich nazval „Novým zákonom“ klavírnej hry („Starý zákon“ predstavuje Bachov Temperovaný klavír). Sonáta Es dur „Les Adieux“, op. 81a („Na rozlúčku“) je jedným z Beethovenových „programových“ diel, predznamenávajúcich romantizmus. .
Protipól prísnych štrukturálnych kompozícií predstavuje výber z Debussyho diel. Francúzska hudba vždy vynikala a fascinovala príklonom k zvukomaľbe a farebnosti. Debussy vo svojej tvorbe revoltoval proti nemeckej hudbe ako „hudbe pre oči“ („Augenmusik“); hudba nemusí byť krásna na papieri, ale pre zmysly. Najvýdatnejším zdrojom inšpirácie boli pre neho scenérie odohrávajúce sa vo voľnej prírode, ako o tom svedčia už aj názvy skladieb ako Odrazy vo vode, Čo videl západný vietor či Svit luny.

Pozrite si videopozvánku na koncerty s klaviristom Mikim Skutom.