Rem Urasin klavír |
|
Fryderyk Chopin | Nokturná, op. 48 Fantázia f mol, op. 49 Mazúrky, op. 50 Balada č. 4 f mol, op. 52 Berceuse, op. 57 Mazúrky, op. 59 Sonáta č. 3 h mol, op. 58 |
Meno Fryderyka Chopina automaticky evokuje predstavu klavíra a klavírnej poézie. Drvivá väčšina jeho skladateľskej produkcie patrí azda najpreferovanejšiemu nástroju novodobých dejín hudby. Jeho Nokturná sú hĺbavými reflexiami vnútorného sveta človeka. Fantázia f mol prezentuje autorovu túžbu zbaviť sa striktných noriem a uctiť si slobodu ducha. Mazúrky zaujmú bizarným prepojením úžitkového tanca s fantazijnými obrazmi. Štvorica Balád na motívy literárnym diel Adama Miczkiewicza pôsobia uvoľnene, rešpektujú však tradičné štrukturálne modely. Ťažko povedať, či Berceuse, teda Uspávanka človeka uspáva alebo alarmuje svojou intimitou a nádherou. Sonáta h mol je poklonou „básnika klavíra“ voči Beethovenovi a Schubertovi.