Joanna Sochacka klavír | |
Fanny Mendelssohn Hensel | Prelúdium e mol, H.214 Sonáta pre klavír g mol |
Grażyna Bacewicz | Sonáta pre klavír č. 1 Sonáta pre klavír č. 2 |
Anfisa Bobylova | Reflection |
Večer plný hudobných diel ženských autoriek, takým bude na pôde Slovenskej filharmónie debut mladej poľskej klaviristky Joanny Sochackej. Odchovankyňa hudobných akadémií v Grazi, Lodži i Krakowe ohuruje svojou hrou návštevníkov prestížnych svetových koncertných sál. Jej hra býva označovaná ako hypnotická, vitálna, vzrušujúca i objavná. Ralph Grave o Sochackej povedal, že je „ženou s posolstvom“, tým aktuálnym bude predstaviť tvorbu troch autoriek, ktoré v bežných programoch absentujú. V tieni svojho brata odpočíva pred slovenským publikom dielo skladateľky a klaviristky Fanny Mendelssohn. Pre poľskú kultúru je na poli edukácie i kompozície nepochybne významnou osobnosťou Grażyna Bacewicz. Študovala paralelne klavír, husle i kompozíciu, vďaka čomu dokonale rozumela dispozíciám týchto nástrojov. Druhú sonátu osobne uviedla do života na Koncerte únie poľských skladateľov v decembri 1953. Bacewicz kladie na interpreta vysoké nároky pri dynamických nuansách i komplikovaných zložených rytmoch. Jej hudba je „agresívna, no zároveň lyrická“, ako sama hovorievala „veľa sa toho deje v mojej hudbe“. Večer uzavrie dielo mladej ukrajinskej skladateľky a klaviristky Anfisy Bobylovej, ktorá pôsobí na univerzite v Grazi. Pokojné, zvukomalebné reflexie vznikli počas pandémie.