Slovenská filharmónia James Judd dirigent |
|
Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven |
Symfónia č. 85 B dur, Hob. I:85 La Reine Symfónia č. 31 D dur, KV 297 Parížska Symfónia č. 3 Es dur, op. 55 Eroica |
Francúzska metropola mala na hudobníkov 18. storočia magický vplyv. Jej gravitácii neunikla ani hviezdna trojica autorov Haydn – Mozart – Beethoven. Po tom, ako knieža Esterházy umožnil Josephovi Haydnovi „podnikať“ a ponúkať svoje diela mecenášom a vydavateľom, sa skladateľ chopil iniciatívy. Jedna z lukratívnych objednávok prišla zo strany parížskej slobodomurárskej lóže „Olympique“, pre ktorú Haydn skomponoval poltucet skvelých symfónií, dnes známych ako „Parížske symfónie“. On sám sa bránil udeľovaniu podtitulov, v prípade 85. symfónie však ustúpil a súhlasil s názvom La Reine – Kráľovná. Uctil si tak Mariu Antoinettu – vtedajšiu vladárku v predrevolučnom Francúzsku. Wolfgang Amadeus Mozart podnikol v roku 1777 dvojročné turné do Paríža; pre potreby jedného z prvých poloverejných koncertných cyklov známom ako Le Concert Spirituel napísal svižnú Symfóniu D dur, ktorá je popri Haffnerovej symfónii najstručnejšou vrcholnou skladbou tohto druhu. Parížom, respektíve Napoleonom Bonapartem bol chvíľkovo uchvátený aj Ludwig van Beethoven; po prekonaní hlbokej osobnej krízy podmienenej progresívnou hluchotou sa vzoprel nepriazni osudu a napísal prelomovú 3. symfóniu.
Britský dirigent James Judd patrí k medzinárodne uznávaným umelcom pre svoju výnimočnú všestrannosť, jedinečné muzikanstvo a charizmatické pôsobenie aj mimo pódia. Súčasný šéfdirigent orchestra Slovenská filharmónia spolupracoval s mnohými prestížnymi orchestrami ako Berlínska filharmónia alebo Gewandhausorchester v Lipsku. Účinkoval v renomovaných sálach ako Concertgebouw v Amsterdame a Royal Albert Hall v Londýne.