Dalibor Karvay, husle Igor Fábera, hoboj Katarína Turnerová, harfa Richard Stanke, hovorené slovo |
|
Jacques Ibert Camille Saint-Saëns Henri Tomasi Claude Debussy Maurice Ravel Jacques Ibert Anselme Vinée |
Interludium pre hoboj, husle a harfu Fantaisie op. 124 pre husle a harfu Deux évocations pre hoboj sólo Reverie pre hoboj a harfu Pièce en forme de Habanera pre husle a harfu Entr´acte pre hoboj a harfu Trio Sérénade pre husle, hoboj a harfu |
Čo bolo skôr: slovo, alebo hudba? Parafráza dilemy o vajíčku a sliepke je aktuálna stále, jej otáznik sa však výrazne zviditeľnil v aktivitách francúzskych symbolistov, umelcov, ktorí expresivitu nahradili impresívnosťou. Nechceli kričať o svojich pocitoch a duševných stavoch do sveta; chceli tieto pocity a stavy analyzovať v ich jedinečnosti a fyzikálnej pominuteľnosti. Hra slova a hudby, avšak aj farby začala nadobúdať nové dimenzie a stávalo sa, že slovo iniciovalo hudobný tvar a naopak, že hudobný tvar si žiadal ekvivalent v reči, poézii, či prostej slabike. Francúzi mali pre delikátne situácie a riešenia vždy dobre vyvinutý zmysel, a preto sa na sklonku 19. storočia začali aktivizovať v úsilí čeliť postwagnerovskej kríze.