Slovenská filharmónia Thomas Sanderling, dirigent Jozef Luptáčik, klarinet Bálint Kovács, viola |
|
Johannes Brahms Max Bruch Johannes Brahms |
Tragická predohra op. 81 Koncert pre klarinet, violu a orchester e mol op. 88 Klavírne kvarteto g mol op. 25 (orch. A. Schönberg) |
Tragická predohra Johannesa Brahmsa nie je prejavom konkrétnej tragédie; je skôr pokusom zachytiť turbulenciu vášní a protikladov, typických pre klasickú tragédiu. Skladba je opozitom voči Brahmsovej Akadamickej predohre z toho istého roku. A ak je reč o akademizme, meno Max Bruch rezonuje s naliehavosťou. Tento autor bol vynikajúcim akademickým pedagógom. Svojich zverencov dokázal inšpirovať nielen za katerdou, ale aj v koncertnej sieni. Koncert pre klarinet, violu a orchester je dielom ojedinelým v zostave sólového dua altových nástrojov. Johannes Brahms druhý raz: Arnold Schönberg správne vycítil v masívnom zvuku Brahmsovho Klavírneho kvarteta g mol orchestrálny model. Zatiaľ, čo samotný Brahms sa symfonických opusov dlho obával, Schönberg dokázal, že jeho komorné diela sú v zásade latentnými symfóniami.