Slovenská filharmónia Rastislav Štúr dirigent Dalibor Karvay husle |
|
Ján Levoslav Bella Antonín Dvořák Zoltán Kodály |
Koncertná skladba v uhorskom štýle Koncert pre husle a orchester a mol, op. 53 Háry János, suita zo spevohry |
Život a tvorba Jána Levoslava Bellu je už niekoľko rokov stredobodom koncentrovaného výskumu a záujmu slovenských interpretov. Na koncertných pódiách sa tak objavujú stále nové položky katalógu diel tohto autora. Stále však v pozícii „opus magnum“ figuruje symfonická báseň Osud a ideál – prejav dedičstva lisztovskej symfonickej tradície. Dielo Antonína Dvořáka síce nie je predmetom zásadného muzikologického výskumu, každá interpretácia niektorého z jeho známych diel je však malým objavom. Český skladateľ začal svoju hudobnícku kariéru ako hráč na viole a na husliach a jeho Husľový koncert odzrkadľuje jeho zainteresovanosť v oblasti tvorby pre tieto nástroje. Zanieteným výskumníkom v teréne hudobnej pedagogiky bol Zoltán Kodály. Ako pevný základ svojho systému použil ľudovú pieseň a tanec. V spevohre Háry János aplikoval svoje bádateľské skúsenosti do skladateľskej praxe.