Johannes Ebenbauer | |
Johann Sebastian Bach | Prelúdium a fúga C dur, BWV 547 Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659 Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 660 Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 661 |
Olivier Messiaen |
Výber z cyklu Narodenie Pána / La Nativité du Seigneur: Panna a dieťa / La Vierge et lʾEnfant (1) Slovo / Le Verbe (4) Božie dietky / Les Enfants de Dieu (5) Boh medzi nami / Dieu parmi nous (9) |
Organová tvorba Johanna Sebastiana Bacha je pre hráčov na organe posvätnou oblasťou. Počas pôsobenia vo Weimare (1703 – 1717) Bach vychŕlil desiatky impozantných diel pre tento kráľovský nástroj. Okrem typickej párovej kompozície Tokáta (Prelúdium) a fúga to boli kontrapunktické Chorálové prelúdiá na staré protestantské sakrálne melódie. Bachovi ako pokračovateľovi nemeckej tradície organistov záležalo na prepracovanom kontrapunkte a na štruktúre diela. Novú epochu v hudbe pre organ otvorili vďaka staviteľovi organov Aristidovi Cavaillé–Collovi Francúzi, prahnúci po zvukovosti a sonoristickej opojnosti. Tento trend kulminoval v mystickej tvorbe Oliviera Messiaena. Kresťanská tradícia je v nej prepojená na staré východné kultúry, vtáčí spev a na ambície skladateľa vytvoriť imanentnú hudobnú rétoriku.