Klavírny recitál – Marian Lapšanský


,

ÚČINKUJE

Marian Lapšanský

PROGRAM

Johannes Brahms  – Intermezzo b mol, op. 117, č. 2,  Intermezzo es mol, op. 118, č. 6
Zdeněk Fibich – Nálady, dojmy a upomínky, op. 41
Leoš Janáček  – Sonáta 1. X. 1905 Z ulice
Eugen Suchoň – Malá suita s passacagliou pre klavír, op. 3 ESD 48a
Isaac Albéniz – Španielska suita, op. 47 (výber) / Ibéria (výber)

VSTUPNÉ:  16 €     VSTUPENKY

Introspektívne miniatúry združené v klavírnych opusoch 116 – 119 Johannesa Brahmsa sú súčasťou skladateľovej rozlúčky s tvorbou a životom. Nálady, dojmy a upomínky Zdeňka Fibicha sú intímnym denníkom, inšpirovaným skladateľovou neskorou láskou k mladučkej Anežke Schulzovej. Janáčkovu Sonátu inšpirovala tragická udalosť: pri demonštrácii za vznik českej univerzity v Brne bol policajtmi k smrti ubitý mladý robotník. Dielo je expresívnou reakciou a vášnivým protestom. Formát Malej suity s passacagliou Eugena Suchoňa vychádza z požiadaviek, ktoré na svojich žiakov kládol Vítězslav Novák na pražskej Majstrovskej škole; skladba z mladosti dodnes patrí k Suchoňovým najhrávanejším. Hudobnú produkciu prelomu 19. a 20. storočia obohatili exotické inšpirácie spoza Pyrenejí, ktoré ovplyvnili aj tvorbu Isaaca Albéniza.

 Marian Lapšanský patrí k špičke klavírneho, ale aj celého slovenského interpretačného umenia. Jeho osobnosť charakterizujú cieľavedomosť, húževnatá pracovitosť, úsilie dosiahnuť ideál dokonalosti. Dospel k rovnováhe medzi hlbokou emocionalitou – od krehkej poetickej meditácie cez širokú paletu odtienkov až po hutné, dramatické, vždy kultivovane znejúce kovové vrcholy – a dôkladne zváženým smerovaním sugestívne vyznievajúcich línií. (Vladimír Čížik, Slovník slovenského koncertného umenia)