Mladá poľská klaviristka Joanna Sochacka sa bratislavskému publiku predstaví po prvýkrát. Návštevníci tretieho koncertu cyklu Klavír a klaviristi sa zoznámia u nás s pomerne neznámou klavírnou tvorbu ženských autoriek. V jej programe zaznejú diela priekopníčky Fanny Mendelssohn, sonáty významnej Poľky Grażyny Bacewicz a súčasnú tvorbu predstaví prostredníctvom diela mladej ukrajinskej skladateľky Anfisy Bobylovej. Klavírny recitál Joanny Sochackej sa uskutoční v utorok 16. 1. 2024 v Malej sále SF o 19.00.
Joanna Sochacka zostavila program svojho klavírneho recitálu ojedinele – z diel troch hudobných skladateliek. Patrí medzi ne Fanny Mendelssohn Hensel, sestra Felixa Mendelssohna Bartholdyho. V jej skladateľskom odkaze dominuje klavírna a piesňová literatúra. Skomponovala viac ako 125 klavírnych skladieb a 250 piesní. Nechýba orchestrálna a komorná tvorba. V interpretácii Joanny Sochackej zaznie v Malej sále SF jej Prelúdium e mol, H. 214 a Sonáta pre klavír g mol. Poľskú klavírnu tvorbu predstaví interpretka zaradením dvoch sonát Grażyny Bacewicz, ktorá študovala paralelne klavír, husle i kompozíciu. Laureátka Medzinárodnej husľovej súťaže Henryka Wieniawského pôsobila ako koncertná majsterka Symfonického orchestra Poľského rozhlasu. Stala sa medzinárodne uznávanou husľovou virtuózkou a skladateľkou, permanentne komponovala a koncertovala. Celou jej tvorbou ju sprevádzali husle. Niekoľko sólových opusov venovala klavíru. Sonáta pre klavír č. 1 bola jedným z posledných tlačou vydaných diel pre sólový klavír Grażyny Bacewicz. Ocenená bola v roku 1949 na Skladateľskej súťaži Fryderyka Chopina. Svoju druhú sonátu skladateľka osobne uviedla do života na Koncerte únie poľských skladateľov v roku 1953. Ide o najreprezentatívnejšie dielo jej klavírneho tvorivého odkazu. Utorkový večer uzavrie dielo mladej ukrajinskej skladateľky a klaviristky Anfisy Bobylovej, ktorá pôsobí na univerzite v Grazi. Držiteľka viacerých prestížnych ocenení medzinárodných súťaží začala študovať v jej rodnom meste Khmelnytskyi. V desiatich rokoch už stála na pódiu ako sólistka. Študovala v Ľvove, kde zároveň začala navštevovať aj hodiny kompozície. Nasledoval úspešný debut so svojou vlastnou kompozíciou v spolupráci s Ľvovskou filharmóniou. Pokojné, zvukomalebné dielo Reflection komponovala počas pandémie.